Archive for the ‘General’ Category

continued from previous post…

Kerajaan Turki Moden, Kamal Atatuk

Sejarah merekodkan ‘demokrasi’ berjaya menembusi dunia Islam setelah runtuhnya sistem Khalifah Uthamniyah di Turki (1299-1922 M). Dengan tekanan Yahudi dan pakatan Illuminati, Sultan Abdul Hamid 11, pemerintah terakhir Khalifah Uthmaniyah dijatuhkan. Yahudi mempunyai kepentingan menekan Khalifah Uthmaniyah kerana kerajaan Islam itu menjadi penghalang kepada kewujudan sebuah negara Israel di Palestin.

Dengan slogan ‘demokrasi’, dan bantuan Yahudi maka runtuhnya sistem Khalifah Uthamiyah Islam terakhir di Turki itu, dan muncullah bapa demokrasi Turki Moden yang disokong oleh Eropah dan Yahudi iaitu Mustafa Kamal Ataturk.

Bapa demokrasi Turki, Mustafa Kamal Ataturk yang mula berkuasa pada 29 Oktober 1923, telah menghapuskan sistem pemerintahan raja-raja kepada sistem sekular yang dinamakan ‘Republik Turki’.

Yahudi sudah menyedari kelemahan seksual Kamal Atatuk ini, sebab itu Yahudi memberi bantuan penuh untuk menobatnya menjadi Presiden Republik Turki. Sebagai ganjarannya, Yahudi telah mendapat penempatan dan sebuah negara Israel di Palestin yang selama ini dihalang oleh Khalifah Uthamniyah Turki.

Ataturk telah memperkenalkan sistem demokrasi sepenuhnya di Turki iaitu memisahkan serta meminggirkan Islam dalam permerintahan Turki. Ataturk melarang pakaian-pakaian Islam sebaliknya mewajibkan pemakaian fesyen-fesyen Barat. Menghapuskan perayaan Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidil-adha serta melarang orang Islam mengerjakan Ibadah Haji.Menutup beberapa buah masjid, umpamanya, mengubah Masjid Besar Aya Sofea menjadi sebuah gereja.

Semua dasar-dasar berkaitan Islam warisan khalifah Uthaminyah dibatalkan satu persatu. Dia membatalkan cuti hari Jumaat, melarangkan azan dalam Bahasa Arab dengan menukarkannya kepada Bahasa Turki. Menghapuskan penggunaan huruf-huruf Arab dalam penulisan.

Tindakan yang dilakukan oleh Ataturk ini nyata sekali telah memisahkan budaya Turki daripada akar umbi agama Islam dan menghapuskan satu peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Turki iaitu agama Islam sebagi agama rasmi negara Turki. Ataturk berusaha keras menghapuskan para penentangnya. Membakar akhbar-akhbar, menangkap ketua-ketua pengarang akhbar dan juga mengawasi para ulama. Ataturk juga telah mengasaskan Parti Rakyat Republikan pada tahun 1342H (1923M) dan menjadikan presidennya sehinggalah dia meninggal dunia pada tahun 1357H (1938M).

Inilah dasar sekularisme, yang diwarisi oleh Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki sekarang ini. Tiada perubahan dilakukan ke atas dasar ini, malah dikembangkan lagi agar sekularisme dan demokrasi terus mekar di Turki.

Sebab itu bagi pejuang kebebasan dan hak asasi, terutamanya kumpulan homoseksual, yang tertekan dengan perundangan Islam di Timur Tengah, mereka akan berpindah beramai-ramai ke Turki, kerana negara itu menyediakan prinsip hidup yang bebas dan melindungi hak asasi.

continued from previous post…..

Sebelum berlakunya kemusnahan agama secara besar-besaran di Eropah hingga memunculkan ‘revolusi Perancis’ (1848), gerakan ini disemarakkan dengan tangan-tangan Yahudi menggunakan ‘lidah’ rasmi ahli falsafah.

Kalau dulu pada awal kemunculan agama Samawi (Islam dan Kristian) menggunakan pengaruh nabi, untuk menyebarkan dakwah mereka, barangkali sekarang Yahudi amat cemburu, apabila Allah tidak mengangkat kaum bani Israel sebagai nabi terakhir (Nabi Muhamad SAW), maka kaum Yahudi berusaha memusnahkan kedua-dua agama Kristian dan Islam dengan mencipta ‘nabi baru’ menggunakan ‘lidah’ ahli falsafah. Idea-idea Yahudi disuntik melalui ‘nabi baru’ zaman moden itu.

Kata-kata ahli falsafah / nabi baru ini menjadi rujukan untuk melakukan siri-siri pembaharuan dalam pemerintahan dan agama. ‘Nabi-nabi baru’ yang dimaksudkan itu seperti John Locke [ahli falsafah British 1632-1704],Voltaire [ahli falsafah Perancis, 1694-1778], Jean Jacques Rousseau [ahli falsafah Geneva 1712 – 1778], Immanuel Kant [ahli falsafah Jerman 1724-1804]. Sekadar menyebut beberapa nama.

Pandangan dan falsafah ‘nabi-nabi baru’ ini menjadi sumber inspirasi tercetusnya ‘revolusi Perancis’ dan ‘revolusi Eropah’ yang dikenali sebagai zaman pencerahan.

Namun begitu, ‘reformasi’ di Amerika Syarikat, berkembang secara entiti berbeza dengan ‘reformasi Eropah’. Mazhab prostestan, warisan Martin Luther lebih dominan di Amerika Syarikat dan diadaptasi secara menyeluruh oleh para pemerintahnya dengan memperkenalkan dasar-dasar yang memisahkan agama dengan pemerintahan.

Seorang tokoh falsafah Amerika yang dianggap tokoh ‘reformasi’ yang berjaya menjadi Presiden Amerika Syarikat adalah Thomas Jefferson.

Thomas Jefferson (1743-1826) merupakan Presiden Amerika Syarikat yang ketiga (1801–1809). Dia merupakan tokoh penting Amerika yang memperkenalkan ‘Deklarasi Kemerdekaan Amerika Syarikat (1776). Juga dianggap sebagai ‘bapa pencerahan’ (Enlightenment)Amerika Syarikat, kerana berjaya memisahkan kuasa gereja dengan pemerintahan.

Dia juga memperkenalkan sistem ‘kebebasan agama’ di Amerika melalui pengistiharan ‘Statut Virginia untuk Kebebasan Agama’ (Virginia Statute for Religious Freedom – 1779, 1786)yang merupakan asas kepada Fasal Pindaan Pertama dalam Perlembagaan Amerika Syarikat.

Demokrasi sama dengan sekularisme. Dalam demokrasi, inti ajarannya adalah ‘kuasa rakyat’ yang meletakkan nilai-nilai hak asasi manusia serta kebebasan beragama sebagai ajaran utama.

to be continue….

Renaissance, Reformasi, Enlightenment, Liberalisme warisan Yunani ?

Istilah “demokrasi” berasal dari Yunani kuno yang diutarakan di Athen pada abad ke-5 SM. Akar kata “demokrasi” berasal dari dua kata, iaitu ‘demos’ yang bererti ‘rakyat’, dan ‘kratos/cratein’ yang bererti ‘pemerintahan’, dapat diertikan sebagai pemerintahan rakyat, atau yang lebih dikenali sebagai pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat dan kepada rakyat.

Menurut Islam, ‘demokrasi’ tidak sepenuhnya dipandu oleh aqal manusia, kerana aqal manusia terbatas, berbanding dengan ‘akal’ Tuhan. Tetapi demokrasi menurut acuan Yunani dan falsafah Barat mestilah dipisah antara peranan Tuhan dan peranan manusia.

John Locke (bapa pencerahan Eropah), menuntut agar wahyu tunduk kepada aqal manusia, kerana aqal manusia merupakan Tuhan yang teragung. Revolusi Perancis (1884 M) muncul selepas era ‘renaissance’(kebangkitan), merupakan zaman rujukan demokrasi yang pertama di dunia moden. Ia juga model pemerintahan sekular pertama atas nama pemerintahan rakyat.

Bermula dari rakyat dengan melaungkan slogan “Kebebasan, Persamaan dan Persaudaraan” (slogan yang diciptakan Freemansonary-Yahudi) berjaya menumbangkan kuasa gereja dan raja yang berkuasa selama ini. Tetapi yang lebih menarik, seorang penulis Barat bernama William Guy Carr telah membongkar gelombang ‘Revolusi Perancis’ itu bermula dengan cetusan tangan-tangan hitam Yahudi.

Di dalam bukunya ‘Pawns in the Game’ (1958), William Guy Carr memberikan bukti-bukti Yahudi bermazhab lucifer memainkan peranan sistematis merancang tercetusnya revolusi pertama di Perancis itu dan seterusnya revolusi-revolusi lain di Eropah. Nesta Webster, seorang penyelidik termashur di England turut bersetuju dengan pendapat itu dengan mengaitkan ‘tangan-tangan hitam Yahudi’ itu dinamakan pakatan sulit Yahudi bernama ‘illuminati’. Maknanya, pakatan Yahudi menjadi penyuluh kepada kebangkitan, zaman ‘renaissance’, ‘reformasi’,’enlightenment’ dan ‘liberalisme’ yang mencipta satu kerajaan baru, kerajaan tanpa peranan agama yang dinamakan ‘kerajaan rakyat’.

Kerajaan Rakyat ini kemudiannya menghapuskan sistem-sistem lama, termasuk peranan paderi dan gereja serta menghapuskan peranan raja-raja, yang sebelum ini pernah diamalkan di Perancis. Namun begitu, istilah ‘reformasi’ dirujuk khusus kepada tokoh ‘reformasi agama’ iaitu Martin Luther (1483-1546 M).

Martin Luther, lahir sebelum berlakunya ‘revolusi Perancis’. Dia adalah ahli falsafah Jerman yang melakukan reformasi ke atas agama Kristian dengan memperjuangkan pembebasan kuasa gereja ke atas kuasa individu sehingga melahirkan satu mazhab baru yang dinamakan Kristian ‘Prostestan’. Jadi dia dianggap sebagai tokoh ‘pembebasan’ dan tokoh ‘pembaharuan’ agama.

to be continue…..

Dia Murka lah !

Posted: March 21, 2011 in General

Wilayah Tengah Tanah Malaya | 21 March 2010 | 16 RabiulAwal 1432

Salam.

Terbaca dalam berita semalam yang di”hilight”kan kat papers, kat tv bagai.

Sultan murka sebab ada orang bagi darjah and pangkat Datuk kat 150 orang tahun lepas. Menggila betul. Berapa banyak untung dia dah ambil?  cuba bayangkan….(pejamkan mata anda, sambil mengangkat tangan ke kepala) :

sorang dia pau RM 20,000 sekurang2nya.

150 orang x RM20,000 = RM 3,000,000.00

Tiga Juta tu bro…! pergh… paperwork semua sapa yang bikin? Sijil semua sapa yang bikin? memang dasat.. Aku rasa memang pernah aku dengar pasal jual beli title ni. Baru la nak kumpul duit, boleh beli Datuk-ship.

 

Persoalannya bukan kat tittle tu malah bukan kes yang sapa yang terlibat, ni nak kongsi ni pasal Sultan dah Murka ni.

Kalau Sultan dah murka memang korang dah boleh bermasam muka la lepas ni. Satu rakyat Kelantan kena risau. Kalau dulu, zaman kekhalifahan, kalau sesorang pemimpin tu dah murka, memang siap la korang. Dah xde lagi la tempat ko nak berteduh. Dah boleh la cari negara lain yang tak berdaulah. Tu la sapa suruh korang timbulkan kemurkaan Sultan?

Macamana plak kalau Allah yang murka?

Tsunami, gempa bumi 8.6 skala ritcher, hujan tak henti-henti, cuaca tak menentu, ikan-ikan beribu2 ditemui mati, burung-burung ditemui mati. Tu semua sikit jek. Aku berpendapat itu hanyalah macam hint je untuk manusia especially untuk aku.

Kalau Allah dah murka, boleh ke cari tempat lain? Siap-siap la.. nak lari mana lagi? Kat sini je yang ada kehidupan. Tak perlu lah nak cari kat Bulan ke kat Marikh ke kat Zuhal ke. Memang xde kehidupan punya. Percaya la. Tak percaya? Lantak korang la…

Ah.. malas lah nak sentuh pasal ni. korang bukannya paham pun. xpela, kalau korang ikut je cite kat sini, nanti korang paham la.

Bumi dah semakin merajuk dengan kita aku rasa. Bumi ni dah murka dengan dunia yang ada kat muka bumi ni. Macam-macam kita ambik tapi xde pun nak beri. Give and take la weh. Korang pandai plak eh, kalau orang take dari ko, ko mintak suh dia give plak. Korang memang cara!

Tapi yang pasti tahun ni memang tahun kebangkitan. Jom join aku sama-sama kita bangkit. To Infinity and Beyooooond!!!