Pancasila Darah Ku

Posted: April 29, 2008 in tanah ujung
Tags:

Pohon Mempelam | 29 April 2008

Borak punya borak tak sedar masa berlalu begitu cepat. Jam sudah menunjukkan pukul 3.00 pagi, embun jantan sudah memenuhi kawasan sekeliling tapi ahli pohon mempelam seorang pun tidak mahu berganjak dari kerusi masing-masing. Ini adalah perkara biasa apabila bertemu dan berborak di atas satu meja yang sama dan apabila topik yang dibualkan begitu menarik dan panas, masing – masing mengeluarkan pandapat mereka. Itulah dia ahli-ahli majlis pohon mempelam.

Dalam suasana dingin pagi ini, salah seorang ahli pohon mempelam menyuarakan apa yang terbuku dihatinya kepada ahli yang lain…

“Cuba korang fikir, apa akan terjadi bila melayu sudah ­­hilang kuasa?”

“Alaa..kalau melayu hilang kuasa, diaorang tau la nak buat apa” sampuk ahli yang lain.

“Melayu nak buat ape?”, Tanya salah seorang ahli mempelam.

“Apa lagi, angkat parang laaa, Mengamuk laaa” jawabnya

“Ha..Tu aje la yang orang kita ni tau buat. Bila keadaan dah teruk, baru nak sedar. Dah terhantuk, barulah nak mengamuk tapi nak betulkan mesti ada cara lain, takpayahla nak angkat paranglah nak angkat pisau la, nak angkat keris lah…orang lain tu, dah mula angkat pistol beb”.

“Apa yang kita boleh buat lagi? Takde, tu je lah yang kite boleh buat. Baru kasi gigil skit orang lain tu.” komen ahli yang lain.

“Tu aje la yang kita tau, mengamuk, mengamuk mengamuk….”

“Macam mana agaknya, kita boleh buat supaya orang melayu ni bersatu? Macam kaum lain contohnya laa. Kalau kita tengok orang cina bila berniaga, bila sesama diorang, diaorang mesti lebih kurang punya, sebab tu diorang dapat monopoli ekonomi kat Malaysia ni. Sikap dorang yang membawa kaum dorang kehadapan tau…”sampuk salah sorang ahli mempelam

“Susah la beb!!! Orang melayu ni penuh dgn sifat-sifat yang mementingkan diri sendiri. Tu yang payah tu. Kalau ada pun kesedaran, tu tak ramai.Tu yang problem tu. Alaa lu tgk aje la pemimpin kita tu, Bila dah ada kuasa, ada diorang nak tolang bangsa sendiri???, cakap nak tolong melayu berniaga la, nak bagi kemudahan itu laa, ini laaa, macam – macam janji tapi HAMPEH!!”

“Contoh gua nak berniaga la kan, pegi la tanya kementrian MECD (Ministry of Entrepreneurship and Cooperation Development), perghh.. banyak kemudahan yang ader tapi syarat – syarat nya lagi la dahsyat. Memang kebanyakan Orang melayu yang mcm gua tak mampu nak penuhi.”

“Alaaa benda mcm tu memang la. Bank yang control peruntukan tu semua. Diaorang bagi laaa dekat orang yang betul- betul layak dan tak banyak risiko” celah salah sorang ahli mempelam.

­

“Tu yang gua malas nak pinjam duit dah, biar gua start berniaga dari ZERO, bila gua dah berjaya sikit baru la bank nak bagi gua pinjam duit. Macam gitu laa cara nya”.

“TAPI, gua tengok zaman PAKLAH ni, dia tak jaga ekonomi kita la beb. Kepentingan rakyat tu tak diambil berat. Aper pendapat korang?” tanya seorang ahli mempelam.

“Tu kesilapan besar PAKLAH, Cara PAKLAH tak betul. Masa dia naik dulu, KERUSI YG DIPINJAMKAN RAKYAT untuk dia jadi PM, orang semua suka dia, sokong dia.. GUA pun suka BEB!!! Nilah dia yang gua rasa, seorang pemimpin yang akan membela orang melayu. Pilihanraya pun dia menang besar BEB!! POWER tu.

Tapi rupa-rupanya, sama jugak…kepentingan diri dia yang diutamakan. Nak buat MALAYSIA ni macam keluarga dia punya plak. 5 tahun nya tanggungjawab, dia banyakkan pasal hal ehwal yang takde kena mengena dengan rakyat. BEBAN yang sepatutnya kerajaan tanggung dia bagi kat rakyat tak sikit pulak dia hantar.

Tu la dia, MINYAK NAIK, Tarif Naik, abis semua naik!!! GAJI takuk tu jugak. Lepas tu dia adakan kempen plak terangkan kenapa barang ni semua naik harga. ADUHHH, letihlah laaa…orang taknak tau laaaa…….Orang dah penat lah …Orang pilih dia supaya dia jaga kepentingan kita laaa, yang paling penting EKONOMI beb. Dia macam syok sorang laaaa….biasala bila cakap aje, yang YES man ramai kat atas tu, Bukan KIPAS TAPI AIR-COND lagi.” jawab ahli yang lain.

“Ni gara-gara menjaga kerusi dan periuk nasi sendiri. Tak memikirkan kepentingan bersama. Macam-macam kes berlaku disemua tempat, menggunakan politik untuk berniaga. Ni dah salah. Lu nak politik sangat, lu politik lah dalam company lu.” Bentang beliau panjang lebar.

“Tapi kita tak boleh buat ape laa beb, satu dunia minyak naik, makanan naik. Lu kena paham situasi ekonomi dunia beb. Skit banyak ada jugak effect kat sini” sampuk salah seorang ahli mempelam.

“Memang la naik tapi kuasa kat tangan diorang laaa. Macam PETRONAS, Ni tak, cakap duit PETRONAS nak digunakan untuk pembangunan rakyat. Mcm-mcm laaa. Banyak lagi GLC – GLC (Government Link Company) yang ade, tapi mana duit tu semua pegi???? Kalau bukan buat projek untuk kepentingan orang – orang tertentu???”

“Gua dah malas la dengan sikap pemimpin kerajaan sekarang, Diaorang takde pikir nak jaga kepentingan kita. Diaorang ni cakap-cakap-cakap, diaorang makan Roti, HABUK roti dia bagi kat kita. Ni la dia… Nilah manusia zaman sekarang”

“Ntah la, Aper nak jadi dah kat bangsa seagama kita ni.” Jawap seorang ahli mempelam.

“Macam menantu PakLah tu. Apa yang dia buat selama dia jadik NKP (Naib Ketua Pemuda Umno)? Ada dia risaukan pasal aktiviti untuk generasi muda? Ada dia buat program-program Modal Insan? Wa memang setuju tentang Pak Lah tentang Modal insan tu beb, tapi lu sebagai NKP kenalah pandai amik hati ahli pemuda dan generasi muda untuk tiket lu menjadi KP (Ketua Pemuda Umno) dengan menyelia program-program salasiah dan modal insan. Itu penting!! Ni tidak, sibuk dengan FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia), dengan MY-Team, dengan ECM Libra nya, dengan Demonstrasinya…itu contoh yang baik ke beb wa cakap dengan lu??”

“Tak pernah belajar di sekolah rendah kebangsaaan dan tak pernah menuntut di sekolah menengah kebangsaaan MAKNA nya tidak pernah mengangkat ikrar Rukun Negara. Ntah-ntah dia taktau kat belakang buku sekolah kita tu ada ke takde penerangan tentang Rukun Negara.”

“Kita, aku kat sekolah tu, setiap kali perhimpunan angkat SUMPAH DAN JANJI lah…” terang beliau tentang isu etika NKP Umno lalu berdiri dan mengangkat tangan…

Maka Kami, Rakyat Malaysia, BERIKRAR…

Akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan atas prinsip-prinsip yang berikut:

KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA

KELUHURAN PERLEMBAGAAN

KEDAULATAN UNDANG-UNDANG

KESOPANAN DAN KESUSILAAN

“Ada? Ada ke ciri-ciri menantu PM ni kalau kita ikutkan Rukun Negara tersebut? Percaya kepada Tuhan tu, antara dia dan Allah. Kesetiaan kepada Raja dan Negara, ada? Setia ke dia pada negara? Hancurkan negara ada lah! Jadi lu pikir-pikirkan lah… Ada ke kita ni mempunyai PancaSila yang kukuh?? Cukup ke PancaSila kita ni?? Orang sekarang ni, dah lupalah pasal Pancasila ni… Ni yang masalahnya…”

“Nama dia pun letak Khary Jamaluddin. Sepatutnya sebagai seorang orang Melayu yang jati, seseorang itu meletakkan nama bapanya kepada umum. Contoh, Tun Dr Mahathir Bin Mohamad, Datuk Seri Dr Khir Bin Toyo, Datuk Seri Muhyiddin Bin Yassin, Datuk Seri Rais bin Yatim, Datuk Mukhriz Bin Mahathir, Datuk Razali bin Ibrahim, Dato’ Onn Bin Jaafar, Tun Ghafar Bin Baba… ni tidak, Khary Jamaluddin! Sepatutnya dia letakkan KHAIRY JAMALUDDIN BIN ABU BAKAR. Macam OMPUTIH lah cara nya… ni ke? Ini ke pemimpim yang kita cuba tolak kehadapan??” jelas beliau sambil menyalakan rokok untuk menenteramkan hatinya.

“Kita yang bawah ni, ramai yang risau. Bukannya apa beb orang atas macam tak amik kisah. Ni gua tengok politik dah jadi politik wang. Korup sana sini.”

“OKlah BEB!!! Jam dah nak kul 5 la, besok nak keja lagi, lu niaga lain la, gua makan gaji aje, kita sambung – sambung esok laaa, ok? Ini macam cerita sampai bila pon takhabis kalau nak diikutkan perasaan.”

Maka, mula la bergerak semua ahli pohon mempelam ke destinasi masing masing, ader yang terus balik ke rumah dan ader yang terus ke masjid untuk bersiap sedia untuk solat subuh.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s